Monday, October 12, 2009

Nova kadrovska politika u BiH

Zapošljavanje u preduzećima, organizacijama i državnim ustanovama u Bosni i Hercegovini je netransparentno, podložno nepotizmu i korupciji i pod punom kontrolom vladajućih politika.Takvo zapošljavanje je stvorilo nekompetentne strukture u državnoj upravi.
U razvijenim zemljama međutim, primjenjuju se savremeni principi upravljanja ljudskim resursima. Za ove procese su zaduženi, visokopozicionirani, menadžeri za ljudske resurse i službe za upravljanje ljudskim resursima. Značajna novina je da se izbor kadrova vrši prema „kompetencijama“. Šta je to kompetencija? Kompetencija predstavlja određenu karakteristiku ili potencijal osobe potrebnu za obavljanje posla, a može pripadati jednom od tri domena: znanje, vještine (Know-how) i sklonosti. Znanje i vještine se odnose na stečena znanja i praktična iskustva. Sklonosti se odnose na karakteristike ličnosti, lične preferencije, psihička predodređenja. Dakle, ako se traži lider projekta, ta osoba mora posjedovati kompetenciju: liderstva ili vođenja, sposobnost da uspješno vodi tim ljudi. Osoba može posjedovati izvanredna znanja, ali bez sposobnosti vođenja ne može biti dobar vođa tima. Uposlenik u marketingu mora imati sposobnost ili vještinu prezentacije i mora biti komunikativan, pored stručnog poznavanja tehnologija marketinga.
Dakle, na nivou firme se identifikuje skup svih poslova. Kod opisa poslova evidentiraju se potrebne kompetencije za svaki posao. Za preduzeće se pravi katalog ključnih kompetencija. Za primjer navedimo nekoliko kompetencija: sposobnost delegiranja, sposobnost donošenja odluka, sposobnost liderstva, komunikativnost, kreativnost, vještina prezentacije, vještina pregovaranja, analitičnost i sposobnost slušanja.
Katalog kompetencija se koristi za procese: definiranja radnih pozicija, regrutovanje kadrova, procjenu zahtjeva za obuku i razvoj, ocjenu personala, razvijanje buduće vizije organizacije, nagrađivanje i komuniciranje i jačanje organizacione kulture.
Jednom godišnje u preduzeću ili ustanovi se organizuje provjera performansi uposlenika, odnosno, razmatranje putanje karijere svakog uposlenika. Dakle, aktivno se planira izgradnja karijere.

Cilj upravljanja ljudskim resursima je da se pravim ljudima povjere pravi poslovi kako bi se postigla maksimalna efikasnost poslovanja preduzeća.
Zaposlenici u budućnosti neće biti tretirani samo kao korporativna imovina, nego kao “slobodni” agenti koji investiraju svoj ljudski kapital u kompanije koje im daju najbolje zauzvrat.
Da bi se uspješno gradila bolja budućnost Bosne i Hercegovine potrebno je uspostaviti na nivou države novu kadrovsku politiku koja odgovara savremenim rješenjima uspješno primjenjenim u svijetu.

No comments: